Friday, February 17, 2017

PENGASAS MARY KAY


Mary Kay Inc. adalah sebuah syarikat Multi-level Marketing/Direct sales daripada Amerika yang menjual produk Kosmetik. Menurut Direct Selling News, Mary Kay adalah syarikat jualan langsung yang ke Enam terbesar di dunia pada tahun 2015 dengan keseluruhan jualan sebanyak USD3.7 billion.

Mary Kay berpengkalan di Addison, Texas, di luar Dallas. Syarikat ini ditubuhkan oleh Mary Kay Ash pada tahun 1963. Mary Kay Ash atau nama sebenarnya Mary Kathlyn Wagner lahir pada tanggal 12 Mei, 1918, di Hot Wells, Texas. Dan telah meninggal dunia pada November 22, 2001, di Dallas, Texas. Richard Rogers, anak Mary Kay, adalah pengerusi dan David Holl adalah president dan kemudian dinamakan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) pada tahun 2006 hingga sekarang.

Mary Kay menjual kosmetik melalui model pemasaran pelbagai peringkat. Pengedar Mary Kay (dipanggil "perunding kecantikan") berpotensi membuat pendapatan dengan menjual secara langsung kepada orang-orang dalam komuniti mereka, dan juga menerima sebahagian daripada jualan yang dibuat oleh orang yang mereka rekrut ke dalam rangkaian pengagihan.

Pengedar Mary Kay mesti membeli RM200 kit permulaan untuk melayakkan diri. Sebagai sebuah syarikat swasta, Mary Kay mengeluarkan beberapa butiran tentang pendapatan purata penjual itu. Pada tahun 2005, Mary Kay melaporkan bahawa jualan borong di seluruh dunia melebihi USD 2.2 bilion. Pada tahun 2010, angka borong di seluruh dunia telah dilaporkan pada USD 2.5 bilion. Pada tahun 2015, angka jualan di seluruh dunia dilaporkan USD  3.7 bilion. 

No comments:

Post a Comment